5 tips voor succesvol ondernemen

Zelfstandig ondernemen wint nog steeds elk jaar aan populariteit, zo blijkt uit de cijfers van de KvK. Deze publiceerde dat er op 1 januari 2020 maar liefst meer dan 1.3 miljoen zelfstandigen in Nederland zijn. Een stijging van 5% ten opzichte van 2018. Helaas nam ook het aantal faillissementen toe met 1% ten opzichte van 2018. Zelfstandig ondernemen is leuk, maar wat is toch het geheim om daadwerkelijk succesvol te ondernemen?

Het pad van een zelfstandig ondernemer gaat niet over rozen

Voor velen is het een droom die uitkomt, zelfstandig ondernemen. Zelf je koers bepalen, je eigen tijd indelen en geen baas meer die aan je hoofd zeurt. Veel minder ergernissen dan toen je nog in loondienst was. Om nog maar te zwijgen van alle grote successen die je kunt boeken op basis van je eigen inzicht.

In de praktijk blijkt vaak al snel dat het allemaal niet zo gemakkelijk gaat als je had gedacht. Je blijkt voor jezelf een nog veel strengere en veeleisende baas te zijn dan elk van je vorige werkgevers was. Overuren worden niet betaald, opslag zit er niet in tenzij het goed gaat, en je bent ineens overal zelf verantwoordelijk voor, zoals: 

  • Tegenvallende omzet;
  • Debiteuren die te laat betalen; 
  • Ontevreden klanten;
  • Leveringen die te laat zijn;
  • Etc.

Goed voorbeeld doet goed volgen

Het goede nieuws is dat er veel ondernemers je zijn voorgegaan, waardoor je niet in dezelfde valkuilen hoeft te trappen. Met andere woorden, je hoeft niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden. Dat hebben andere, succesvolle ondernemers al voor je gedaan. Als je de volgende 5 adviezen ter harte neemt vergroot je jouw kans op succes:

1. Weet wat je wilt
Bepaal hoe succes er voor jou uitziet. Dit hoeft niet altijd alleen op het vlak van geld te zijn, maar kan ook gaan over tijd, of wellicht juist het doen van iets nieuws voor jezelf. Op basis hiervan kan je doelen voor jezelf stellen: voor deze maand of dit jaar. Wat belangrijk is is dat je je doelen SMART geformuleerd, dit betekent dat je je doelen specifiek maakt, meetbaar, aantrekkelijk, realistische en tijdgebonden. 

Heb je jezelf eenmaal duidelijk doelen gesteld, wijk daar dan de eerste periode of bij een eerste tegenslag niet direct van af. Zolang je doelstelling onderbouwd is en er geen sterke aanwijzingen zijn dat je doelen niet realistisch zijn doe je er goed aan om in je doelen te blijven geloven. 

2. Onderzoek de markt
Kijk goed wat er allemaal in jouw marktsegment aan de orde is en bepaal wie jouw (potentiële) doelgroep is. Als je jouw markt aan het onderzoeken bent, luister dan vooral naar alle signalen die je uit de markt krijgt. Later kan je daar je voordeel weer mee doen en hier op inspelen. Als je eenmaal een visie en gevoel hebt ontwikkelt is het tijd om zo snel mogelijk deze markt te valideren door feedback te verzamelen en je eerste betalende klanten binnen te halen.

3. Blijf jezelf ontwikkelen
Wees jezelf ervan bewust dat het belangrijk is dat je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen en trends in jouw marktsegment. Zorg ervoor dat je binnen jouw bedrijf ook tijdig de nodige ontwikkelingen doorvoert, om op deze manier je positie in de markt en ook t.o.v. van je concurrenten te versterken. Stilstand is vaak achteruitgang en voordat je het weet wordt je voorbij gestreefd door de concurrentie. 

Gelukkig zijn er een aantal manieren om jezelf te blijven ontwikkelen mits je de noodzaak hiervan goed duidelijk is. Zo kan je voor jezelf tijd inplannen om te blijven leren over jouw markt en vakgebied, je kan contact leggen met gelijkgestemden om over je uitdagingen te sparren, of overweeg eens om een business coach in te schakelen. Hij of zij kan jou hierbij goed van dienst zijn.

4. Vind gelijkgestemden
Dit is waarschijnlijk het meest waardevolle advies dat we je kunnen geven. Zorg ervoor dat je in contact komt met gelijkgestemden door je bijv. aan te sluiten bij een Mastermind groep. Jij kunt dan profiteren van de kennis en ervaring van de leden van de Mastermind groep en zij weer van die van jou.

De toegevoegde waarde van een Mastermind groep is enorm. Je hoeft niet meer alles eerst zelf uit te zoeken en te ontdekken. Hoe mooi is het om te kunnen leren van de successen, maar ook zeker de fouten, van anderen en op deze manier je onderneming effectiever te laten groeien. 

5. Zorg voor een vangnet
Je bent een ondernemer en je neemt daarmee risico’s. Veel succesvolle ondernemers zijn vaak niet in hun eerste onderneming succesvol of hebben toch wel eens tegen een faillissement aangezeten. Je doet er daarom goed aan om ervoor te zorgen dat je ook voor mindere tijden een buffer opbouwt. Zo is het verstandig om een buffer te hebben waarmee je minimaal voor 2 maanden je zakelijke lasten kan voldoen. Daarnaast heb je het liefste ook nog een potje waarmee je je vaste lasten kan blijven betalen. Het kan daarbij helpen als je een partner hebt met een vaste baan die iets van dit risico kan opvangen of als je familie hebt die bereid is om je te ondersteunen.

Geef een reactie