Ontdek de kracht van samenwerken

Als ondernemer kun je op verschillende manieren groeien. Deze groei is goed voor jezelf en voor je onderneming. Met de kennis, kunde en het netwerk van anderen kun je door middel van samenwerken je groei versnellen. Jammer genoeg hebben nog niet alle ondernemers dit aan den lijve ondervonden. Een gemiste kans, denken wij.

In dit blog geven we je meer inzicht in de mogelijkheden die er zijn. Je zult zien dat er voor iedereen wel een vorm van samenwerken is die bij je past en die tevens in te plannen valt in het drukke en dynamische bestaan van jou als ondernemer.

5 voordelen van samenwerken en netwerken

De voordelen van samenwerken en netwerken zijn legio. Te veel om allemaal op te noemen. Hieronder zetten we de 5 belangrijkste voordelen op een rij om je de waarde hiervan te belichten. Lees het rustig door en doe er je voordeel mee.

1. Nieuwe contacten
Als je gaat netwerken en jezelf erop instelt om met anderen samen te gaan samenwerken dan doe je al snel nieuwe en relevante contacten op. Zij stellen jou in staat om je zichtveld te verbreden en een nieuw of ander perspectief te bieden ten aanzien van je bedrijf en de groei ervan.

2. Ervaringen delen
Door schade en schande wordt je wijs wordt er wel eens gezegd. Dit betekent ook dat je kennis en ervaring met andere gelijkgestemde ondernemers kan uitwisselen. Je hoeft dan niet telkens het wiel opnieuw of alleen uit te vinden, waardoor je in staat bent om sneller je ambities en doelen te realiseren. Als ondernemers onderling kun je elkaar immers helpen en kun je elkaar aanvullen waar nodig.

3. Iemand om mee te sparren
Als ondernemer is het waardevol om te sparren met gelijkgestemden. Je zult regelmatig goedbedoeld advies krijgt van partners, familie en vrienden en je kunt met hen ook zeker sparren. Realiseer je echter wel dat zij waarschijnlijk vanuit een ander perspectief en een andere mindset denken en handelen. Door te netwerken met andere ondernemers heb je een klankbord bestaande uit gelijkgestemden. Mensen die zelf ook risico’s nemen, een andere vorm van verantwoordelijkheden dragen, vaak meerdere petten op hebben, en alles wat erbij komt kijken.

4. Verse blik en nieuwe inzichten
Het is voor een “buitenstaander” vaak gemakkelijker om met verse en objectieve blik naar je onderneming en uitdagingen te kijken. Hierdoor is iemand in staat om hoofdzaken en bijzaken van elkaar te scheiden. Het is dus prettig om iemand zonder vooroordeel en voorkennis eens te laten meedenken over je doelen en uitdagingen. Met deze inzichten krijg meer inzicht in je denkbeelden en zienswijzen waardoor je deze kan bijstellen. Daardoor kan je loskomen van ideeën die in jouw hoofd vastgeroest zitten, sneller schakelen en je aanpassen aan de omstandigheden van nu.

5. Meer zelfvertrouwen
Als je als ondernemer bezig bent om je kennis en ervaring met andere ondernemers delen en te leren van anderen dan ga je je daardoor zelfverzekerder voelen. Je hebt immers meer kennis en beslissingen die je neemt zijn dan al eens gespiegeld zodat je niks over het hoofd ziet. Gun jezelf als ondernemer die doortastendheid door de juiste mensen om je heen te verzamelen. Dit komt jezelf en je bedrijf ten goede en betaalt zich al snel terug!

Manieren om samen te werken en te netwerken

Werk aan je eigen netwerk
Stop energie in het vergroten van jouw eigen netwerk. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van gedeelde werkplekken, contact via LinkedIn, of deel te nemen aan een Mastermind groep met gelijkgestemden. Veel ondernemers zien een Mastermind groep als een waardevol instrument in hun zelfontwikkeling en in het behalen van hun succes. Het verhogen van je omzet, het vernieuwen van je strategie en het in contact komen met de juiste mensen zijn vaak een gevolg van deelname aan een goede Mastermind groep.

Vind een Mastermind groep in jouw regio

Neem samen een project aan
Laat interessante projecten die je niet alleen uit kunt voeren niet aan je neus voorbijgaan. Door samen te werken met anderen is er opeens veel meer mogelijk. Zorg er wel voor dat je vooraf goede afspraken maakt over de taakverdeling en de uiteindelijke facturering en overweeg ook zeker een contract op te stellen, dat is tegenwoordig vaak steeds eenvoudiger online te doen.

Bouw relaties op met relevante bedrijven voor jouw business
Door relaties op te bouwen met bedrijven die producten en diensten leveren die aanvullend zijn op die van jou, bereik je samen een groter marktsegment. Denk dus eens na over het combineren van je eigen product of service in combinatie met een aanvullende dienst of product. Bijvoorbeeld: bouw jij in opdracht websites? Dan kan je met een marketeer samenwerken om ook de marketing voor die website op te pakken en het bereik en succes te vergroten.

Ga netwerken buiten de deur
Maak eens tijd voor die netwerkborrel waar je steeds voor uitgenodigd wordt. Houd de evenementen die ZZP Nederland of de KvK organiseert in samenwerking met MKB-Nederland in de gaten. Deze bijeenkomsten lenen zich er uitstekend voor om nieuwe waardevolle contacten op te doen.

Geef een reactie